WELKOM BIJ CONVENIENCE CONNECTED

Een initiatief van GfK, IRI en Orange Peak Company

Nieuws

Nieuws
Home/Blog

Petrol Connected Jaarevent: kwaliteit, gemak en hybride

Out.of.home shops – In de tankshop van de toekomst worden snelheid en gemak, maar ook kwaliteit en beleving het belangrijkst. Verder zal de tankshophouder van nu zich meer moeten manifesteren als horeca-ondernemer die op ieder moment van de dag het verschil maakt.
Dat zijn de voornaamste conclusies van Petrol Connected,  de door GfK, IRI en Orange Peak Company georganiseerde jaarupdate voor de petrolsector. Afgelopen donderdag stond de Midden Nederland Hallen te Barneveld in het teken van deze dag. Gekozen was voor een combinatie van de bekendmaking van actuele marktcijfers, presentaties van toonaangevende sprekers en een bescheiden beurs met enkele inspirerende  deelnemers.

Cijfers
Bas van Eekelen, van marktonderzoeksinstituut GfK, zette aan de hand van actuele onderzoekscijfers uit de nieuwe editie van het Petrol Connected Jaarrapport de toon. Daaruit blijkt onder meer dat er ruim 3% meer kilometers op de wegen is gemaakt en dat men gemiddeld 10% langer in de auto zit. Hij onderbouwde verder dat de omzet in de petrolbranche groeit, maar beduidend minder dan je wellicht zou verwachten. “De locaties langs de snelwegen groeien daarnaast sneller dan niet snelweglocaties.” Hij maakte verder inzichtelijk dat zowel warme als gekoelde dranken afgelopen jaar een flinke groei hebben laten zien en dat klassiekers als warme snacks (+18%), energy drinks (+12%) en ijs en desserts (+7%) uiteindelijk de drijvende krachten zijn achter de omzetgroei. Bovendien valt op dat de tankshop in foodcategorieën steeds meer concurrentie ondervindt aan het begin en eind van de dag. Groeiende concurrentie op ontbijt maar ook de avondmaaltijd vanuit bijvoorbeeld McDonald’s en La Place maken het noodzakelijk sneller te anticiperen.
Bepalend voor een succesvolle en ‘toekomstbestendige’ tankshop noemde Van Eekelen vier factoren:  1. kwaliteit, vers en verantwoord, 2. hybride concepten, 3. convenience boven experience en 4. uniek, lokaal, gastvrijheid.

Presentaties
Na Bas van Eekelen konden de aanwezigen kijken en luisteren naar presentaties van achtereenvolgens Bram Verhoeve (EFR Group), Inga Blokker (Food Service Instituut), Reoewein Niesten (Conceptional), Caroline Siegers (Coca-Cola European Partners), Danny Groenenboom (Atos) en Gemma Schneeman (Sligro Food Group). Verhoeve redeneerde vanuit de visie van EFR Group als retailer en gaf toelichting op hun succesformule . Inga Blokker liet haar licht schijnen over wat er tot 2025 in de branche speelt en welke richtingen er volgens haar gaan winnen. Zij gelooft in kansen voor de petrolsector. “Al wordt het voor tankstations urgenter om bestemmingsplek te zijn of te worden en vooral om vanuit de consument te denken”, zo was haar betoog.

Meer horeca-ondernemer
Reoewein Niesten, eigenaar van Conceptional, schetste aan de hand van tal van slides de tankshop van de toekomst, concepten die elders in de wereld draaien en toekomstige ontwikkelingen. “Haal het maximale uit je vierkante meters, denk verder dan alleen food en houdt vooral rekening met de consument”, luidde zijn advies. Niesten voegde eraan toe dat in zijn beleving de tankshophouder van nu zich straks veel meer als horeca-ondernemer moet manifesteren.

Hapklare brok
Caroline Siegers, Associate director van Coca-Cola European Partners, schotelde de bezoekers een hapklare brok voor. Met een korte en kraakheldere presentatie, compleet met 3D-beelden van de tankshop van de toekomst. Een shop waarin zowel de zakelijke rijder, de gemaksshopper en belevingsshopper op zijn wenken wordt bediend. Siegers’ slotadvies: focus op je nieuwe doelgroep en de bezoeker, denk in oplossingen voor het nieuwe gemak en creëer beleving en zorg voor toegevoegde waarde.

Technologie
Als voorlaatste gaf Danny Groenenboom (Atos), mede aan de hand van beelden, diverse voorbeelden van al gebruikte- maar ook toekomstige technologieën. Zoals de hybride shop bij de Franse supermarktgigant Carrefour, het scannen van parfumerieproducten bij een shop van Sephora in Parijs, de ontwikkelingen bij Amazon Go en het Australische Ebay in samenwerking met Myer passeerden de revue. Zoals ook de hyper personalisatie. “Het komt er allemaal aan”, verzekerde Groenenboom.

In de etalage
De uitsmijter van de dag was in handen van Gemma Schneemann, Marketingdirecteur Foodservice bij Sligro Food Group. Schneemann gaf nadere toelichting over de weg naar meer klantintimiteit en de wijze waarop Sligro Food Group kruisbestuiving laat ontstaan via foodconcepten. Specifiek voor het petrolkanaal koos Gemma ervoor om de vertaalslag te maken naar verschillende oplossingen over de consumptiemomenten op de dag.

Bron: Out of Home Shops