WELKOM BIJ PETROL CONNECTED

Een initiatief van GfK, IRI en Orange Peak

Nieuws

Nieuws
Home/Blog

Onderzoek: ‘Avondmaaltijd kan 700 miljoen opleveren’

Out.of.home Shops: Maar liefst 700 miljoen euro per jaar is er te behalen met avondmaaltijden aan de pomp, blijkt uit cijfers van de nieuwste special van Petrol Connected. De grootste kansen voor tankshopondernemers liggen dan ook in de avond.

“Tankshophouders kunnen bij het aanbieden van avondmaaltijden zo’n 30 tot 40 procent omzetgroei uit de tankshop halen”, stelt Alle Hans Hiemstra, directeur van Orange Peak Company, een van de partijen achter het Petrol Connected-onderzoek. Samen met IRI en GfK onderzocht Orange Peak Company op welke momenten van de dag de meeste kansen liggen voor de petrolbranche. “Bij ontbijt en lunch is ook echt nog wel groei via optimalisaties te behalen, maar het grootste gat in de markt is gericht op de avond. 59 procent van de frequente tankstationbezoeker geeft aan open te staan voor een avondmaaltijd bij de tankshop, dat is echt heel veel.”

Gemak
Volgens Hiemstra komt de interesse voor een avondmaaltijd aan de pomp vooral voort uit gemak. “De tankshop is de meest ideale plek om op weg naar huis nog even snel wat te eten. Neem een voorbeeld aan McDonald’s: deze fastfoodketen haalt een groot aandeel van hun gasten uit mensen die onderweg zijn. Dezelfde kansen liggen er voor tankshopondernemers”, legt hij uit. Ondanks deze kansen is het aantal tankshopondernemers dat avondmaaltijden aanbiedt ‘marginaal’, stelt Hiemstra. “Dat komt omdat het heel moeilijk is opeens een heel assortiment gerechten voor ’s avonds aan te gaan bieden”, verklaart hij. “Je moet je doelgroep – die het tankstation voornamelijk ziet als plek om te tanken – overtuigen dat er ook kwalitatief goede maaltijden gegeten of afgehaald kunnen worden. Het imago van de tankshop, waar mensen het niet gewend zijn complete maaltijden te kopen, moet daarmee duidelijk veranderd worden. Daarnaast moet je je medewerkers anders leren werken, de uitstraling van je shop aanpassen en moet je jezelf gaan profileren en onderscheiden van andere aanbieders van maaltijden. Tot slot is het ook een operationele uitdaging om op een piekmoment voor kwalitatief goede maaltijden te zorgen.” Toch denkt de directeur dat tankshophouders deze uitdaging zouden moeten aangaan. “Het advies dat ik wil meegeven aan retailers die zich willen gaan richten op de avond: bied onderscheid, heb geduld en communiceer duidelijk richting je doelgroep. Doe dit laatste niet alleen in je shop, maar vooral ook daarbuiten.”

Lees het volledige artikel in de oktober-editie van Out.of.Home Shops. In de november-editie publiceert Out.of.Home Shops een special die ingaat op alle belangrijke aspecten van het Petrol Connected-onderzoek, dus niet alleen de kansen voor in de avond komen aan bod, maar ook die voor ’s ochtends en ’s middags worden uitgebreid ‘besproken’. Nog geen abonnement? Klik hier voor meer informatie. Als u uw visie wilt vertellen in deze special, neem dan contact op met de redactie.

Bron: Out.of.Home Shops